Skeptiskt föredrag

DENNA POST POSTADES PÅ MIN ORIGINALBLOGG 13/10, 2010

I går var jag inviterad av Talarforum att framföra mitt föredrag om magi och skepticism med undertiteln ”hur man blir lurad… och lurar sig själv”.

Ett femtiotal personer hade bänkat sig för att höra om allt från Nigeriabrev, gatusvindlare, Uri Geller och mediums tekniker för att få folk att tro att de kan prata med döda. Allt detta varvat med olika demonstrationer som remote viewing, böja skedar, använda slagrutor och mycket mer.
Jag tror att de flesta som var där fick upp ögonen för hur lätt vi lurar oss själva och hur lätt andra lurar oss. Det blev en mängd följdfrågor på föreläsningen, vilket var kul.

 

7 reaktioner på ”Skeptiskt föredrag

  1. Håller du fortfarande sådana föredrag? Det skulle jag mer än gärna gå på! Lite vad jag efterfrågade i min senaste bloggpost, ja ganska exakt till och med.

    • Jupp, jag gör detta föredrag då och då. Har en lite mer ”generell” version och en hard core skeptisk. Gör, tyvärr, den generella oftare då den andra är för bara superintresserade och som redan är skeptiker.

    • Det vore något att se fram emot. Önskar du även kunde buktala lite för att demonstrera en inre röst. Det skulle vara grädden på moset eller som glittret i granen 🙂

Kommentera

