Slagrutor och annat trams

FÖRST PUBLICERAT I MIN ORIGINALBLOGG 2/7, 2008

Jag är med på en sci-fi-maillista där det plötsligt blossade upp en diskussion om horoskop, medier och andra charlataner.

Bland annat togs det upp diskussioner om så kallade ”slagrutor” som en del använder för att ”hitta vatten”. Självklart hade någon ”hört” att en ”släkting provade en sådan en gång och den drogs sig neråt som om den vore magnetisk”.
I bluffbranschen handlar det mycket om att använda folks inbyggda ”förklaringar” på saker de inte riktigt förstår. Detta händer i min bransch också där en effekt jag gjort för en person för ett tag sedan förklaras av samma person på ett sätt som rent tekniskt är helt omöjligt för mig att genomföra.

Oftast bättrar personer på effekten så att det är rent omöjligt.

Jag känner igen detta sätt att ”förbättra” verkligheten när folk pratar om horoskop, spågummor och medier.

Olika charlataner i dessa grupper lever gott på folks förmåga att ”förbättra” vad de ”såg” eller har ”upplevt” eller ”har hört”. Folk vill så gärna tro mer än vad det egentligen är.
Det är bland annat detta som gjort att new age-trams vuxit sig så stort.

Här ser ni en test på slagrutemän och kvinnor som Richard Dawkins gjorde i en tv serie i England för något år sedan.
Visst är det konstigt att sådant inte fungerar så fort charlatanerna ställs under kontrollerade tester?

Kommentera

