HUMANISTBLOGGEN: Aftonbladet kartlägger påstådda mediet Terry Evans

Publicerat på Humanistbloggen 30/11, 2011

Aftonbladets journalist Karin Ahlborg besöker en storseans med påstådda andeprataren Terry Evans i Västervik och är inte imponerad.

Terry Evans är inte särskilt bra på det han gör. Han siktar mot en tredjedel av lokalen.– Namnet Erik. Är det någon i det här området som känner igen en Erik?Erik är det vanligaste mansnamnet i Sverige och har alltid varit populärt. Chansen att någon av de närvarande haft en släkting med namnet är gigantisk.Och mycket riktigt sträcks händer upp och Terry Evans väljer vem av dessa som hans ”Erik” vill prata med. Därefter övergår han till vad som på fackspråk kallas cold reading.

Hon beskriver en dela av de olika cold reading-teknikerna Evans använder samt kartlägger de enorma summor pengar det handlar om när man utnyttjar folks vidskepelser och sorg; 60 000:- per kväll och Evans gör 21 storseanser fram till maj nästa år. Till dessa summor kan man lägga bok-, DVD-, CD- och annan försäljning.

Dessutom är Terry Evans kurser, där deltagarna betalar mellan 5 000 och 7 000 för några dagar slutsålda.

Terry Evans replikerar Aftonbladets artikel duckande:

– Människorna som kommer till mina storseanser gör det frivilligt. Det är upp till var och en vad de gör med den information som de får. Det är deras val om de ska tro på det jag säger eller inte, säger Terry Evans.

Aftonbladets Karin Ahlborg har tidigare besökt liknade tillställningar. 2009 följde hon med på en andlig kryssning där hon bland annat noterade att påstådda mediet Benny Rosenqvist använder sig av cold reading.

Måste säga att personligen blir jag glad att Aftonbladet kartlägger denna – på många sätt – ljusskygga verksamhet att utnyttja folks vidskepelser och sorg för att tjäna grova pengar. Synd bara att det går en sådan här artikel i kvällspressen på hundratals som är för vidskepelse.

UPPDATERING 1 december:

Terry Evans svarar också på sin Facebook-sida ”Terry Evans vänner” på följande sätt:

Som ni alla vet, så publicerades en mycket negativ artikel på Aftonbladets hemsida igår. Den kommer från en inställning som jag inte anser vara tillräckligt öppen för en känslomässigt intelligent dialog. Till alla mina elever och genuina vänner på denna sida, så kan jag bara förmedla mina känslor. Jag har tänkt stå på mig och fortsätta tro på det jag gör och vad än kritiker säger om mig, så har jag tänkt fortsätta med mitt arbete, som lärare och medium. Till dem av er som jag har varit och är lärare för, kom ihåg vad jag alltid har sagt till er: när ni möts av rädsla så ska ni inte fly. Stå på er och följ er övertygelse. Det är er verkliga kraft.
Best wishes, Terry Evans

Kommentera

