Hur fel det kan bli… När man går över gränsen

Ibland undrar man vad kolleger håller på med?

Keith Barry är en Irländsk mentalist och skeptiker. Senast förra året var han med och avslöjade ett påstått medium men här är han väldigt nära att gå över gränsen. Eller rättare sagt; även om han har en passusus i slutet av klippet att han inte påstår sig ha paranormala krafter så går han över gränsen.

Varför?

Jo, titta på klippet. Med hjälp av enkla trolleritrick, lite mentalistknep (alla i branschen känner igen tricken), lite pre-show och hot reading, får han dessa två kvinnor (och publiken) att tro att han har ”kontakt” med dessa kvinnors döda släktingar. Nu har jag bara sett detta klippet och vet inte vad som skedde före och efter.

Antagligen – och får jag hoppas – försöker Keith Barry här förklara hur enkelt det är för samvetslösa bedragare att övertyga personer att någon har kontakt med de döda.
Problemet jag ser här är att dessa kvinnor är helt övertygade och emotionellt tagna. Även med Barrys passus i slutet är jag övertygad om att kvinnorna (och delar av publiken) är övertygade om att det VAR något paranormalt.

Garanterat kommer detta klipp dyka upp på paranormalistforum som ”bevis” på en bra ”läsning” och ”kontakt”.
Bara för det ska jag förekomma några och lägga upp det på paranormalistforum för att visa min poäng. Ja, jag kommer att delge er de smaskigaste kommentarerna som kommer att skrivas.
Ska vi gissa att paranormalisterna kommer skriva något i stil med ”han vet inte det själv men han har kontakt” och liknande dravel? Eller så blir de misstänksamma för att jag lägger upp det, kommer se att Keith är en mentalist och plötsligt uppvisa skeptiska tendenser.

Så att alla ska förstå att Keith Barry ÄR en skeptiker lägger jag in nedan en spellista från hans YouTube-kanal där han i ett par klipp berättar/avslöjar klnepen som påstådda medium och siare använder sig av:

Kommentera

